Besvärliga människor | Lär dig hantera dem

Besvärliga människor - varför uppfattar vi vissa människor som besvärliga? Varför påverkas vi av deras beteende? Kursen ger dig förklaringen till varför vi reagerar som vi gör när vi möter jobbiga personer. Du lär dig hur du bäst hanterar besvärliga beteenden och hur du gör för att utveckla ett professionellt bemötande och behålla ditt lugn, även när du möts av ilska och aggressivitet. 

Kursen ger dig svaren på:

• varför du reagerar som du gör när du möter någon som du tycker är jobbig
• hur du löser en besvärlig situation på bästa sätt
• varför konflikter uppstår på jobbet
• hur du förbättrar och förändrar kommunikationen på arbetsplatsen

Välkommen till kursen Besvärliga människor och få tillgång till verktyg att använda i pressade situationer! Det kommer att öka din trygghet nästa gång du möter en jobbig person.


Besvärliga människor | Innehåll:

Lär dig känna igen och förstå olika personlighetstyper

• Sätt ord och färg på de olika besvärliga beteendena
• Vilken är du: den lösningsfokuserade ”buffeln”, den noggrant analytiska, den jag-centrerade estradören eller den mjuka relationsexperten?
• Varför kan vi uppfatta andra som riktigt besvärliga?

Hur kan du lösa en besvärlig situation på bästa sätt?

• Hur hanterar du någon som står långt ifrån din egen personlighetstyp?
• Vad händer inom dig när du är under attack?
• Vad ska du göra om någon gör dig ledsen eller arg?
• Lär dig kommunicera med besvärliga människor på ett lösningsfokuserat sätt

Konflikter och motsättningar på jobbet

• Varför blir det konflikter och motsättningar på jobbet och hur ska du förhålla dig?
• Lär dig att kommunicera på ett nytt sätt för att förhindra konflikter
• Vårt eget förhållningssätt till konflikter och konfrontationer på arbetsplatsen
• Lär dig förstå varför konflikter uppstår
• Lär dig möta och bemöta besvärliga människor
• Hur du undviker att andra människor tolkar dig på fel sätt
• Går det att se möjligheter i besvärliga människors beteende?

Att förebygga att missförstånd, avundsjuka och mobbning uppstår

• Att sätta gränser, både för dina kollegor och dig själv
• Skapa nya kommunikationsstrategier för framgång
• Ta initiativ till en handlingsplan som alla känner till
• Chefens ansvar och ditt ansvar
• Så förbättrar du kommunikationen och skapar en god arbetsmiljö med ömsesidig förståelse för alla i gruppen


Varmt välkommen till en mycket givande dag!

Kurs - Deltagaravgift - Hjärtum Deltagaravgift

2.980 kr per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.

Gå 4 betala för 3!

Tider:
Kl 09.00-16.00

Kursdatum anges inom kort
Sagt av tidigare deltagare

"Många nyttiga, värdefulla, ovärderliga, hjälpsamma, nya idéer."
Maria Lovefjärd, personskadereglerare, AFA Försäkring

"Inspirerande föreläsare som gav många värdefulla tips och perspektiv att se på personer på ett annat sätt."    
Helena Wahlström, skötare, PIVA psykiatriska kliniken Nyköping

”Underbart framförande av informationen, lättsamt och mycket matnyttigt kunnande.”
Kim Alderfalk, Team Leader, SwedSafe AB

"Alla föreläsare lyckades fånga oss deltagare genom hela föreläsningen. Tror ingen tittade på sin mobil en enda gång under hela föreläsningen, DET är ett gott betyg i dagens digitaliserade värld."
Lindha Magnvall, undersköterska, Sjöstadsdoktorn

"Bra att man fick konkreta tips!"
Sonja Rylander, personskadereglerare, AFA Försäkring

"Mycket kompetenta föreläsare."
Alexandra Ahlin, arbetsledare, Landstinget Västmanland

"Lättlyssnat, intressant."
Lotta Bergheden, Berghedens

”Mycket goda tekniker och väldigt olika metoder att använda så man kan hitta det som passar en själv och arbetsplatsen."
Kristina, kanslist

"Lätt att förstå och entusiastiska föreläsare."
Sylvia Malm, koordinator, Danderyds Sjukhus Njurmed Klin.

Besvärliga människor

08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.00 Kursen Besvärliga människor inleds
12.00 Lunch
16.00 Kursen Besvärliga människor är avslutad