Varmt välkommen till vårens Administratörsdagar den 28-29 maj 2026!
I maj ser vi fram emot att ses i Stockholm för vårens Administratörsdagar. Programmet ger dig uppdateringar inom viktiga områden för dig som arbetar med administrativa uppgifter.
Du möter hela fem olika föreläsare som bjuder på ett brett innehåll
Vårens program tar pulsen på flera aktuella ämnen:
Tala så att andra lyssnar - konkreta verktyg
- Hur du tar och behåller kommandot när du talar
- Att avbryta snyggt och effektivt när någon stör när du pratar
Ergonomi - lär dig hur du undviker belastningsskador
- Genomgång av hur kroppen påverkas av belastning
- Råd om säkra arbetsrörelser och om bra hjälpmedel
AI för dig som administratör
- Introduktion till AI – vad det är och hur det kan användas
- På vilka sätt AI kan underlätta arbetet
Kommunikation på hjärnans villkor
- Hur skapas bra kommunikation och brobyggande möten?
- Att lösa konflikter och hantera svåra samtal med empatisk kommunikation
Hantera besvärliga personer och situationer
- Att välja rätt bemötande till rätt person
- Låt inte dagen bli förstörd av besvärliga personer - få knepen som hanterar dem istället!
Varmt välkommen till vårens Administratörsdagar!
Så får du andra att lyssna när du pratar
- Hur du tar och behåller kommandot när du talar
- Att behålla fokus och hålla sig till den röda tråden
- Konkreta verktyg för att inte tala för snabbt – eller för långsamt
- Att avbryta snyggt och effektivt när någon stör när du pratar
- Att använda sitt kroppsspråk för att förstärka sitt budskap och öka sin auktoritet
- Så använder du dina styrkor för att bli ditt bästa jag under ett framträdande
- Hantera känslor som stör, t ex stress och oro över att inte bli lyssnad till
Ergonomi - så undviker du belastningsskador
- Belastningsergonomi - hur påverkas kroppen av olika arbetsställningar?
- Ergonomiska utmaningar; syn, buller, psykosocial arbetsmiljö
- Så minskas belastningsskador och risken för förslitning
- Lär dig säkra tekniker vid lyft och olika arbetsrörelser
- Tips på hjälpmedel
- Vad säger arbetsmiljölagen?
Lär dig om neurokommunikation och skapa goda möten
Jana Söderberg förklarar med konkret kunskap och råd samt med exempel från forskningen om konsten att kommunicera och mötas på hjärnans villkor.
- Hur skapar man bra kommunikation och brobyggande möten?
- Konsten att ge värdefull återkoppling med feed back och feed forward-metoden
- Sändar- eller mottagarspråk - vad fungerar bäst och varför?
- Att lösa konflikter och hantera svåra samtal med empatisk kommunikation
- Emotionell distans och en god självkänsla för bättre möten
Lär dig att förstå och använda AI - grunder, verktyg och tillämpning av AI
- Introduktion till AI – vad det är och hur det har utvecklats
- Generativ AI och dess plats inom AI-ekosystemet
- Språkmodeller (LLM) – vad det är och hur det hänger ihop med AI
- Hur generativ AI används för att stödja och effektivisera arbetsuppgifter
- På vilka sätt AI kan underlätta arbetet
- Säkerhet och etik inom AI – hur man kan använda AI ansvarsfullt
- AI’s roll i samhället idag och möjliga framtidsscenarier
Bemöt besvärliga personer och hantera jobbiga situationer
- Karaktärsdrag som utmärker besvärliga personer
- Se svagheterna – förstå orsakerna
- Dina egna erfarenheter och förväntningar
- Kroppens reaktioner i en pressad situation
- Att välja rätt bemötande till rätt person
- Låt inte dagen bli förstörd - lär dig knepen som hanterar besvärliga personer!
Utbildningen vänder sig till dig som utför olika administrativa uppgifter. Du kan t ex vara:
- administratör
- handläggare
- koordinator
- samordnare
- sekreterare
- assistent
- receptionist
- m fl