Viktiga ledaregenskaper
Vem som helst kan placeras i en ledarroll. För att bli en trovärdig ledare, och dessutom trivas i den positionen, krävs dock gedigna ledaregenskaper. Ledarskapsförmåga ligger högt upp på listan över kompetenser som rekryterare fokuserar på när de anställer ledare. God ledarskapsförmåga är avgörande, både för professionell och personlig kapacitet. Det är också det som avgör hur du lyckas med att skapa en effektiv teamdynamik, driva framgång, hantera förändringar och främja utveckling.
Men vilka ledaregenskaper är då mest essentiella? Här går vi kortfattat igenom vad de olika färdigheterna innebär. Du lär dig mer under en ledarskapsutbildning.
8 viktiga ledarskapsfärdigheter
Det finns många olika egenskaper en ledare behöver ha. Några av de mest viktiga är:
- Förmåga att bygga relationer
- Smidighet och anpassningsförmåga
- Att vara innovativ och kreativ
- Kunna motivera medarbetarna
- Förmåga att fatta beslut
- Hantera konflikter
- Kunna förhandla och argumentera
- Ha ett kritiskt tänkande
1. Att bygga relationer
Relationsbyggandet med din grupp är själva grunden för att kunna leda teamet på ett bra sätt. Vissa ledare anser att de inte behöver vara omtyckta på arbetsplatsen för att lyckas. Detta kan vara sant, men för att bygga ett sammanhållet och engagerat team behöver bra ledare skapa starka arbetsrelationer med sina anställda.
Ledare som lägger ner tid på att forma tillitsfulla och äkta relationer med sina team kan öka medarbetarnas engagemang väsentligt. Om ditt team är engagerat och till freds på arbetsplatsen kommer du sannolikt att bli väl respekterad som ledare. Att ha goda relationer med sina anställda gör det lättare att förstå olika situationer som kan uppstå.
2. Den smidiga och anpassningsbara ledarens fördelar
Ingen har väl undgått att märka att förändringstakten och den tekniska utvecklingen går i en rasande fart idag. En av viktigaste ledaregenskaperna är därför förmågan att hantera förändringar. Den ledare som inser att anpassningsförmåga står högt på meritlistan kommer att bli framgångsrik. Färska exempel är de förändringar som geopolitik, klimatförändringar och covid-19-pandemin har medfört. Att snabbt kunna tänka nytt och ställa om blir i många fall avgörande, inte bara för framgång, utan för överlevnaden för organisationen.
Effektiva ledare måste kunna anpassa sig till både interna och externa förändringar. Ibland kommer det att innebära att du måste arbeta utanför din komfortzon. Som ledare behöver du utveckla en mentalitet för livslångt lärande för att säkerställa att du inte hamnar på efterkälken på grund av förändringar.
3. Tänj på gränserna genom innovation och kreativitet
En effektiv ledaren behöver lära sig att tänja på gränserna. Både sina egna och organisationens. Innovation är av yttersta vikt för varje företag. Framgångsrikt nytänkande börjar med idéutveckling. Det är en fas där goda idéer utvecklas och blir grunden för innovationerna.
Tänk på några av ledarna inom din bransch och vad som krävdes för att de skulle bli ledande. Hur gjorde de för att föra fram och implementera nya idéer? Den ökande efterfrågan på kreativitet och innovation kommer att fortsätta att vara en drivkraft för ledare. Därför måste du öva upp dina ledarskapsförmågor inom dessa områden för att bli både effektiv och konkurrenskraftig.
4. Förbättra engagemang och effektivitet hos dina medarbetare
I nära anslutning till relationsbyggande är förmågan att motivera din personal lika viktig som att hålla medarbetarnas engagemang högt. En av de mest effektiva ledarskapsfärdigheterna är att veta hur du kontinuerligt motiverar dina medarbetare. Detta kräver att du som ledare har en bra kontakt med ditt team och är uppmärksam på vad som händer runt omkring dem. En av de vanligaste orsakerna till att medarbetare inte trivs på jobbet är brist på uppskattning från chefen. Och omvänt, när ledarna visar uppskattning, ökar personalens engagemang mångfaldigt.
Om dina anställda inte är motiverade kan organisationen påverkas negativt och drabbas av hög frånvaro, avgångar och låg produktivitet. Motiverade medarbetare är mycket mer engagerade och de är också mer självsäkra i vad de gör och kan göra. Detta leder till att de vet hur de ska reagera i svåra situationer och utveckla innovativa idéer som kan hjälpa till att optimera affärsresultatet.
5. Att fatta beslut
En ledare har till uppgift att fatta beslut hela tiden. För att vara en effektiv ledare måste din beslutsförmåga därför vara i toppklass. Kritiska beslut, som påverkar din organisation i stor skala, måste vara sunda, rationella och solida. I realiteten kommer din förmåga att fatta beslut vara avgörande för sin framgång i ledarrollen. Beslutsfattande är, oavsett hur stora eller små frågorna är, en grundläggande del av ledarskapet.
Som ledare måste du utveckla en stark beslutsförmåga och ha övertygelsen att stå för dina beslut. Samtidigt behöver du inse behovet av att anpassa dig när dessa beslut inte leder till det önskade resultatet. Det är en svår balansgång. Vissa beslut kanske inte alltid faller i god jord. Att fatta ett impopulärt men nödvändigt beslut är förmodligen en av de svåraste uppgifterna du har som ledare. Därför är det så viktigt att du kan ta ditt ansvar och fatta tydliga beslut.
6. Bevara friden i gruppen med effektiv konflikthantering
Konflikter kan inträffa inom alla organisationer. En konflikt kan ses som ett problem mellan två eller flera parter som potentiellt kan störa arbetet. Konflikter i näringslivet kan även sträcka sig bortom arbetsplatsen. De kan involvera kunder, leverantörer och till och med konkurrenter. När en konflikt uppstår bör du som ledare ta kommandot och lösa eller åtminstone mildra konflikten. Detta behöver du göra innan den påverkar verksamheten negativt.
När en konflikt hanteras på rätt sätt kan den till och med visa sig vara positiv för din organisation. När den är löst kan leda till starkare band och ny förståelse mellan människor. Konflikthantering är utan tvekan en av de viktigaste ledarskapskompetenserna. Tyvärr är det vanligt att ledare inte får någon utbildning i konflikthantering.
7. Vinn spelet genom effektiv förhandling
Förhandling definieras som en process där två parter med olika ideal möts och ömsesidigt kommer överens om vad resultatet ska bli. En förhandlingsprocess omfattar ofta olika steg. Här ser vi förberedelser, diskussioner, förtydligande av mål, förhandling mot ett win-win-resultat och slutligen en överenskommelse. Därefter ska man även komma fram till ett tillvägagångssätt som alla parter accepterar.
Bra förhandlingar är fördelaktiga för en organisation, eftersom de kommer att bygga bättre relationer, både internt och externt. De kommer också att hjälpa till att hitta den bästa långsiktiga lösningen genom att få ut det mesta av två olika sidor. En effektiv ledare måste vara väl insatt i sin förhandlingsstil för att föra en organisation framåt. När du leder använder du ofta förhandling för att hitta sätt att tillfredsställa både dina anställdas dessa intressen och de organisatoriska målen
8. Utveckla ett kritiskt tänkande
Att leda ett team är utan tvekan utmanande. För att lyckas måste en ledare fatta många svåra beslut, ofta under press. Kritiskt tänkande är därför en färdighet som du som ledare behöver utveckla för att framgångsrikt kunna leda din grupp. Vad innebär då ett kritiskt tänkande? Kortfattat kan det beskrivas som förmågan att tänka klart, samtidigt som du bygger en logisk koppling mellan olika idéer. Att kunna tänka kritiskt är en inlärd färdighet och omfattar i allmänhet tre steg:
- Att sätta ramen, dvs vad är problemet? Här behöver du lära dig att skilja på ett upplevt och ett verkligt problem.
- Ta reda på mer så att du kan hitta lösningen på problemet. Lita inte enbart på intuitionen. Det spelar ingen roll hur mycket tillit du har till ditt eget omdöme, om du förlitar dig strikt på dina instinkter kommer du att missa möjligheten att se saker från ett alternativt perspektiv.
- Bestäm dig för en lösning. I de flesta fall är en lösning inte helt överlägsen alla andra på alla sätt. Värdera kompromisserna för varje lösning. Identifiera vad du är redo att avstå från som du värdesätter så att du kan få lite mer av något annat som du värdesätter ännu mer.
Detta var 8 viktiga ledaregenskaper. Självklart finns det många fler och varje ledare behöver förstå vilka förmågor som han eller hon måste utveckla. Att gå en utbildning i ledarskap är ett snabbt sätt att få en god bild av sina starka och svaga sidor. Då blir det lättare att veta vad du måste jobba vidare med.