Det konstruktiva medarbetarsamtalet
Vår utbildning i att hålla medarbetarsamtal hjälper dig att skapa engagemang, tillit och framgång i ditt team genom att du lär dig hålla samtal som leder framåt. Vi går igenom hela arbetsgången, från inledning till avslut. Du får tillgång till samtalsmetoder som leder till att du som chef utvecklar individen och öppnar upp samarbetet mellan medarbetaren, dig själv och företaget.
Mindre oro och stress vid svåra samtal
Du lär dig också hur du bäst förbereder dig inför de svåra samtal som du ibland måste hålla. Hit hör samtal om olika typer av besvärliga beteenden, låg prestation, missbruk, mobbning mm. Du får metoder som gör ett jobbigt samtal både lösningsfokuserat och framåtdrivande samt leder till konkret förbättring.
Mycket kunnig, lyhörd och flexibel utbildare
Emma Käll, som arbetar inom HR säger efter utbildningen:
"Utbildaren, Malin, var mycket kunnig inom sitt område och delade med sig av konkreta och användbara tips att ta med i det dagliga arbetet. Hon var dessutom lyhörd och flexibel, och anpassade agendan utifrån deltagarnas behov och intresseområden."
SAMTALSMETODIK I PRAKTISK TILLÄMPNING
• Kommunikationens olika verktyg
• Öppna och stängda frågor
• Att få tysta att prata mer
• Att ha modet att avbryta de som pratar för mycket
• Tystnad som samtalsmetod
MEDARBETARSAMTALET - ETT VERKTYG FÖR FOKUSERING
• Se helheten - kopplingen till t ex lön och feedback
• Att utvärdera prestation och kompetens
• Två-faktorteorin
• Chefens resp medarbetarens syfte med samtalet
• Att ge tydlig återkoppling och konstruktiv kritik
• Konkreta exempel på både bra och dåliga saker
ARBETSSÄTT KRING MEDARBETARSAMTALET
• Generell checklista resp individuell checklista
• Ramar och förväntningar på medarbetarsamtalet
• Tillbakablick på det gångna året
• Hur tycker medarbetaren att det har gått?
• Hur ser det ut nu?
• Mål som gäller för företaget och gruppen
• Utveckling som krävs för att kunna möta ställda krav
• Vilka mål skall vi sätta upp och hur skall de följas upp?
• Hur och när följer vi upp samtalet?
FÖRBEREDELSER INFÖR SVÅRA SAMTAL
• Hantera olika typer av personligheter och beteendestilar:
- Aggressiva
- Undergivna
- Självsäkra
• Din egen känsla av obehag inför samtalet
• Att förstå bakgrunden till medarbetarens agerande
• Eget ansvar och egen roll i det inträffade
• Målformulering - vad vill du åstadkomma med samtalet?
• Att skapa utrymme till förändring
PRAKTISKA EXEMPEL - LÖSNINGAR PÅ SVÅRA SAMTAL
• Hur samtalar du vid följande problemsituationer:
- Prestationen är sämre än vanligt
- Missbruksproblem - alkohol och andra droger
- Problem att samarbeta med andra
- Mobbning - kränkning av kollegor
- Misskötsel - ofta försenad, låg arbetsmoral mm
- Hög sjukfrånvaro
• Hur meddelar du svåra beslut, t ex vid:
- Ändrade arbetsuppgifter
- Uppsägning
- Omplacering
• Att genomföra svåra samtal med omtanke
• Konsten att lyssna
• Vikten av att följa upp och finnas till hands efteråt
Utbildning i medarbetarsamtal och svåra samtal
Under utbildningen lär du dig att planera och genomföra effektiva och givande medarbetarsamtal. Du får även metoder för att kunna hantera de mer svåra samtalen. Det kan t ex handla om misskötsel, drogmissbruk eller kränkande behandling.
Du lär dig bl a:
- olika kommunikationsverktyg
- att planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal
- att utvärdera medarbetarens kompetens och arbetsresultat
- att genomföra svåra samtal och hantera olika jobbiga beteendestilar
- hur du minskar känslor av obehag inför svåra samtal
Utbildningen förbereder dig inför chefssamtalen, så de blir lättare och mer produktiva.
Utbildningen vänder sig till
Vår utbildning vänder sig till dig som är chef, ledare eller på annat sätt personalansvarig. Du vill ha praktisk kunskap i hur du genomför medarbetarsamtal och svåra samtal med din personal.
Du vill lära dig hur du bäst kan planera och bygga upp medarbetarsamtalen. Dessutom vill du få redskap för hur du ger konstruktiv feedback som leder framåt.
Du vill lära dig att genomföra de svåra och tunga samtalen. Dessa kan handla om uppsägning, låg arbetsmoral, dålig prestation osv. Samtal som lätt skapar stress om du inte har rätt verktyg för att genomföra dem.
Inte rätt utbildning? Här kan du läsa om alla våra utbildningar för chefer och ledare: ledarskapsutbildning.