Besvärliga personer och situationer

Besvärliga kunder

LÅT INTE DIN DAG BLI FÖRSTÖRD AV EN BESVÄRLIG PERSON!

Få kontroll över besvärliga situationer

Kursen lär dig att hantera besvärliga kunder, kollegor, leverantörer, klienter m fl. Kort sagt lär du dig bemöta olika sorters jobbiga människor och situationer på ett professionellt sätt.

Du får verktyg för att känna igen olika typer av besvärliga beteenden och blir bättre på att förstå de bakomliggande orsakerna.

Lär dig hantera de jobbiga människorna

Under denna kursdag lär du dig bland annat att ställa rätt frågor, så att du får hela bilden av problemet. Du ökar din förståelse för din egen reaktion när du hamnar i en jobbig situation och du förstår även människan du har framför dig bättre. Med rätt redskap i bagaget kommer du enklare att kunna bemöta både besvärliga kunder, intressenter, kollegor m fl och du kommer att kunna välja rätt bemötande till rätt person.

OLIKA TYPER AV BESVÄRLIGA MÄNNISKOR

• Gemensamma karaktärsdrag som utmärker dem, t ex:
 – Den hotfulle som vill skrämma dig
 – Sabotören som letar efter och skapar fel
 – Den arrogante som behandlar dig nedlåtande
 – Lögnaren som går in för att luras
 – Den aggressive som skriker och domderar
 – Offret som vill få medlidande
• Lär känna de olika typernas egenskaper
• Se svagheterna – förstå orsakerna
• Övningsuppgift: identifiera olika typer av besvärliga människor på din arbetsplats

VARFÖR UPPFATTAR JAG EN PERSON SOM BESVÄRLIG?

• Brott mot allmänna sociala regler
• Dina egna erfarenheter och förväntningar
• Arbetsplatsens normer för vad som är en ”normal” person
• Din identifiering med företaget – kritik känns personlig
• Om att gå i försvarsställning
• Kroppens reaktioner i en pressad situation
• Övningsuppgift: vilken typ av människa uppfattar du som allra besvärligast?

BEMÖT VARJE TYP AV BESVÄRLIG PERSON – SÅ HÄR GÖR DU!

• Att lyssna hela vägen till punkt
• Följdfrågorna som ger dig totalbilden
• Verkliga händelser och fakta
• Motpartens upplevelse av händelserna
• Att välja rätt bemötande till rätt person
• Lär dig hantera invändningar
• Konflikthantering – när besvärligheter övergår till stridigheter
• Att arbeta lösningsfokuserat och professionellt
• Bygg upp förtroendet igen
• Skapa samförstånd
• Övningsuppgift: genomgång och lösning av ett besvärligt case

KONSTEN ATT DRA NYTTA AV EN BESVÄRLIG MÄNNISKA

• Dagen är förstörd – eller?
• Lärdomar som föder framgång
• Att vända negativ stress till positiv utveckling
• Upp med självkänslan och ner med osäkerheten
• Erfarenhetsutbyte med andra i verksamheten
• Övningsuppgift: hur vi kan omvandla våra erfarenheter till utveckling

Besvärliga beteenden går att få under kontroll

Lär dig att på bästa sätt bemöta hotfulla, arroganta, aggressiva m fl typer av besvärliga människor. Du får ta del av ett lösningsfokuserat arbetssätt och få kontroll över situationen.

Du lär dig bl a:

  • att förstå kroppens reaktioner i en pressad situation
  • varför vi så snabbt går i försvar
  • hur du gör för att skapa samförstånd
  • hur du använder ett lösningsfokuserat arbetssätt
  • att få kontroll över situationen

Kursen består av fyra avsnitt, som vart och ett avslutas med en enkel praktisk övning, där du får möjlighet att ta upp dina egna erfarenheter av besvärliga människor och situationer.

Kursen vänder sig till dig som kommer i kontakt med kunder, leverantörer, intressenter, patienter, klienter m fl, och som vill lära dig att hantera en människa som är arg, besviken, besvärlig, aggressiv osv.

Du kan t ex arbeta inom kundtjänst, reception, support, försäljning eller ordermottagning. Du kan arbeta med service av olika slag, exempelvis fastighetsservice, transportservice eller i butik.

Du vill lära dig hur du bäst agerar för att bemöta olika typer av besvärliga människor och även förstå varför du uppfattar situationen som besvärlig.

Du vill få verktyg för att hantera din egen stress som uppstår i mötet med en besvärlig person och öva upp förmågan att vända något negativt till något positivt.

Så här säger våra kursdeltagare:

5 av 5 poäng!
Kursen var magisk och Christer Isehag var suverän. Kommer ta med mig så mycket av kursen, givande, kreativ och informativ dag.
Utbildningen var rolig! Intressant! Utbildningsledaren den bästa på länge! Det bästa med utbildningen var att man fick tänka till och tänka om.

Deltagaravgift och tider

6.980 kr exkl moms. Lunch, fika och dokumentation ingår.

Tid: 09.15-16.00

Kurstillfällen

  • Stockholm
  • 14 maj 2025
    Centralt i Stockholm, lokal meddelas senare