
Chatta och mejla professionellt, effektivt och trevligt
Att ge service via chatt och mejl ställer helt andra krav än när vi pratar med kunderna i telefon eller möter dem i verkligheten. I det verkliga mötet ser vi kunden och kan läsa in kroppsspråk, ansiktsuttryck och en massa andra saker. Även på telefon kan vi läsa in många saker i rösten.
Via tangentbordet tappar vi allt kroppsspråk, vi hör inte röstläget och kan inte läsa in ansiktsuttrycken hos kunden. Att behärska professionell, snabb och korrekt skrift och dessutom uttrycka sig trevligt och kundorienterat är av yttersta vikt för att lyckas med att ge suverän service i såväl chatt som mejl.
Kursen som lär dig att skriva kundorienterat
Kursen lär dig dels grundläggande kunskap om skrivtekniker och korrekt språkbruk, dels praktiska verktyg för de ”mjuka” delarna, som handlar om att förmedla förståelse, engagemang och en positiv känsla i skrift.
Det handlar om att hitta rätt "ton" i tilltalet, så att kunden verkligen uppfattar dig på det sätt som du tänkt. Du lär dig att undvika de vanligaste misstagen man kan göra och lär dig knepen som gör att kunden uppfattar ditt svar som trevligt, informativt och korrekt.
- Kundens förväntningar på våra kommunikationskanaler
- Väntetiderna som kunderna kan acceptera innan svar
- Vad jag ger kunden kontra vad kunden upplever sig få av mig
- Vad jag vill förmedla kontra vad kunden önskar sig få
- Att sortera mellan synpunkter, konkreta frågor, önskemål och reklamationer
- Så läser du mellan raderna för att förstå vad kunden verkligen vill
- Att anpassa sig till kundens nivå
- Välj rätt ton och tilltal till olika kunder
- Så skapar du goda intryck och lämnar bra avtryck
- Att förmedla rätt känsla, t ex engagemang, glädje, förståelse eller beklagande via tangentbordet
- Vanligaste fällorna i skriftlig kommunikation
Kursen blandar teori med praktiska övningar. Ta gärna med dig ett antal egna exempel som du vill ha feedback på och hjälp med att utveckla vidare.
Kurs som lär dig kommunicera rätt digitalt
Kursens mål är att lära dig att skriva korrekt, tydligt och trevligt i såväl chattkommunikation som i mejlkontakt med kunder.
Du lär dig bl a att:
- skriva tydligt, enkelt och kundvänligt
- förstå skillnaderna mellan att kommunicera via mejl och chatt kontra i verkliga livet
- möta kundens förväntningar vid skriftlig kommunikation
- använda rätt ton och tilltal som visar på engagemang och intresse
- undvika de vanligaste fallgroparna vid skriftlig kommunikation
Kursen vänder sig till dig som kommer i kontakt med kunder och använder chatt och/eller mejl i kundkommunikationen.
Du kan t ex arbeta inom kundtjänst eller support och i dina arbetsuppgifter ingår att skriftligt:
• besvara frågor
• bemöta klagomål
• ge information
• ta emot synpunkter
• hänvisa vidare
• mm
Så här säger våra kursdeltagare:
Intressant och lärorik utbildning. Mycket bra föreläsare. Bra med pauser ofta så man håller sig pigg. Bra upplägg och mycket bra pedagogik.
Tack för en supertrevlig och lärorik dag.
Bra upplägg och lagom tempo. Mycket kunnig och lyhörd kursledare! Trevliga lokaler, vaken service. Rent, snyggt och trivsamt. Inget saknades :)
Väldigt lärorikt och informativt.
Trevlig anläggning som känns välskött, lunchen var fantastisk.
Jag fick med mig många användbara tips och aha upplevelser. Inspirerande, kunnig och glad.
Deltagaravgift och tider
Klassrumsutbildning: 6.480 kr exkl moms. Lunch, fika och dokumentation ingår.
Tid: 09.15-16.30
Kursen har ett begränsat antal platser, så att du verkligen får tid att ta upp och få hjälp med dina egna exempel från din verksamhet.
Kurstillfällen
- Stockholm (klassrumsutbildning)
-
20 apr 2023Centralt i Stockholm, lokal meddelas senare