Att vara ny som chef - fallgropar
Hur kan du undvika att ramla i fallgropar när du är ny som chef? Svaret är att gå en grundläggande utbildning i ledarskap för nya chefer. Då kan du förebygga flera av de misstag som du annars lätt kan göra i uppstarten av en ny chefsroll.
Ledarskap för nya chefer - spar tid och oro
Med kunskaper i vad ett ledarskap för nya chefer faktiskt innebär kan du spara både onödig oro och bortkastad tid. En utbildning i att vara chef kan lära dig mycket om ledarskapets fallgropar. Du har stor nytta av dessa förebyggande kunskaper inom ledarskapsområdet.
Undvik beslutsfällor
Är det till exempel alltid så att ju mer information du har, desto lättare blir det att fatta viktiga beslut? Hur är det med påståendet att kultur styr mer sunt förnuft vid beslutsfattande? Detta är några vanliga beslutsfällor. Våra utbildningsledare inom området har identifierat fler fällor du kan råka ut för och ger verktyg för att hindra att du fastar i dem.
Stödsystem för beslut
Ett ledarskap för nya chefer innefattar att fatta beslut. Till din hjälp har du ofta ett beslutsstödssystem. Men många företag använder mindre än hälften av informationen från sina stödsystem när beslut ska tas. Många har dålig eller ingen koll på hur ny tillgänglig information passar in i befintliga beslutsprocesser.
Använd AI när det är befogat
Med rätt ledarkunskaper undviker du denna grop genom att titta på hur beslutsprocessen ser ut i praktiken. Det är inte alltid som tillgången till mer teknik som löser problem med att ta beslut. Du måste även kunna använda den teknik som finns, till exemepel AI.
Arbetsglädje en viktig del av ledarskapet
När du står på tröskeln till ett nytt chefskap kommer du snart att inse att trivsel och arbetsglädje är viktiga parametrar. Ett ledarskap för nya chefer blir meningslöst om du inte kan motivera och skapa mening för ditt team. För att ni ska kunna nå era mål behöver glädjen i arbetet löpa som en röd tråd.
Trivseln ett kvitto på ditt chefskap
När din grupp känner sig motiverad att nå målen för verksamheten kommer ni också att nå fram. När ni står vid målsnöret är det jobb du lagt ner på att skapa trivsel ett kvittot på att du har lyckats. Det arbete ni gemensamt lagt ner har gett resultat. Ledarskap för nya chefer handlar mycket om mål. Som chef kan du hjälpa ditt team med att förstå i vilket sammanhang de befinner sig och varför just deras arbete är viktigt. Om just ditt team tillverkar en komponent till en telefon, hjälp dem att se sammanhanget: delen i telefonen ger människor möjlighet till att kommunicera med varandra och skapa kontakter.
Utveckla allas kompetenser
Alla jobb är lika viktiga och alla medarbetares kunskaper behövs. Du som står på randen till ditt ledarskap för nya chefer kan hjälpa dina medarbetare att förstå varför just deras arbete är viktigt. Ditt jobb innebär att och påminna dem om i vilket sammanhang de befinner sig och varför de behövs. Om det behövs, utveckla deras kompetenser med en utbildning inom ett relevant område.
Håll dina egna kunskaper levande
Se självklart till att även du själv har de kunskaper som behövs genom att gå en utbildning för chefer med jämna mellanrum. Det kommer att hålla din kunskapsbank uppdaterad. Nyheter inom ledarskapsområdet kommer hela tiden. För att vara en modern och relevant chef är det av vikt att du hänger med i utvecklingen.
Ubildning i ledarskap för nya chefer
Höj din kompetensnivå inom ledarskap för nya chefer genom att boka en ledarskapsutbildning. Det kommer att ge dig den kunskapsinhämtning du behöver för att fullfölja ditt ledaruppdrag. Du lär dig hur du kan skapa meningsfullhet i arbetet för dina medarbetare. En färdighet du kan utveckla som chef.
Lär dig hur du får med dig din personal
Var noga med att involvera dina medarbetare i olika diskussioner om verksamheten. Hur du håller motiverande samtal lär du dig under en chefsutbildning. Att skaffa sig dessa kunskaper när du är ny som chef ger dig ett försprång jämfört med om du lär dig allt eftersom.
Forma ett fungerande team
Måste det vara avancerade saker som krävs för att få till en arbetsmiljö där personalen känner sig trygg och uppskattad? Svaret är nej, men det kräver goda kunskaper i vad du behöver tänka på. Att skapa en god arbetsmiljö, där medlemmarna i ditt team får uppskattning för sina insatser brukar vara en bra början. Så hur kan du tillsammans med ditt team skapa detta? Det lär du dig under en kurs i ledarskap för nya chefer.