Utbildning i grundläggande marknadsföring
Det här är en utbildning för er som vill lära er grunderna i marknadsföring. Vi går igenom olika metoder och modeller, som steg för steg ger er basen inom marknadsföring. Ni lär er bl a att se kundens köpresa, från behov till genomfört köp. Målsättningen är att ge verktyg och kunskaper inom marknadsföring som leder till ökad försäljning.
Verktyg som ger kontroll
Under utbildningen får ni kunskaper om olika marknadsanalyser, hur ni identifierar era målgrupper och tar fram era kundfördelar. Ni får verktyg för kontroll av konkurrenter, intressenter och omvärld. Ni lär er att förstå hur marknadsföring, försäljning, kundservice och merförsäljning hänger ihop och samverkar.
Sagt om vår professionella utbildare:
"Mycket bra pedagogik, inlevelse och engagemang."
"Väldigt engagerad och personlig på ett bra sätt."
Marknadsföring och försäljning - samband
- Vad är och hur hänger marknadsföring och försäljning ihop?
- En modell som förklarar sambanden mellan marknadsföring, försäljning, kundservice och merförsäljning
- Marknad och försäljning i konstant förändring
Intressentanalys
- Aktörer som har intresse av och påverkar företaget
- Genomgång av intressentmodellen
Genomgång av köpresan
- Resan från ett behov till genomfört köp
- Återköp och nöjda kunder
- Situationsanpassning - var i kundresan befinner sig kunden?
- På kundens villkor - förstå dennes behov
- Köpsituationen
Hitta rätt målgrupper
- Vilka är era kunder?
- Hur påverkar deras storlek, geografi, bransch osv?
- Vilka problem och behov har de?
- Vilken befattning har de du har kontakt med? Kan de fatta beslut?
Få koll på omvärlden
- Omvärldsanalys, PEST-analys
- Företagens behov
- Så arbetar du praktiskt med behovsanalys i marknads- och säljarbetet
Ta fram kundnytta och kundvärde
- Mervärden / USP
- Vilka kundfördelar och vilken kundnytta får era kunder av er?
Så gör du en nulägesanalys
- SWOT
- Riskanalys
Ha konkurrenterna under uppsikt
- Lär känna dina konkurrenter
- Vilka är deras styrkor och svagheter jämfört med era?
- Så gör du en konkurrentanalys
- Porters femkraftsmodell
Summering och avrundning av utbildningsdagen
Lär er grunderna i marknadsföring och öka försäljningen
Utbildningen lär er de grundläggande momenten inom marknadsföring. Vi kopplar sedan ihop dessa kunskaper med försäljningen, i syfte att öka denna.
Ni lär er bl a:
- att analysera kundens behov och hitta rätt målgrupper
- vad marknadsföring innebär
- sambanden mellan marknadsföring och försäljning
- att förstå och se kundens köpresa
- att göra olika marknadsanalyser
- ta fram era kundfördelar
- hur ni håller er à-jour med omvärld och konkurrenter
För er som är nya inom marknadsföring och/eller försäljning
Utbildningen vänder sig till företag som säljer till andra företag, dvs arbetar B2B.
Utbildningen är grundläggande och passar för den som är ny i sin roll som säljare och/eller marknadsförare.
Den passar även för ersom arbetat i yrket en tid och behöver fräscha upp era kunskaper.
Ni kan t ex vara:
• Försäljningschef
• Säljare
• Innesäljare
• Marknadsassistent
• Egenföretagare med kundinriktad yrkesroll
• M fl