Administratörsdagarna

En mötesplats för dig som är administratör inom stat, kommuner och regioner. Här får du utvecklande innehåll och möter inspirerande föreläsare.

Administratörsdagarna

Varmt välkommen vårens Administratörsdagar den 11-12 maj!

I maj ser vi fram emot att ses i Stockholm för vårens Administratörsdagar.

Innehållet blir varierat och tar bland annat upp den viktiga juridiken i offentlig verksamhet och vad man behöver tänka på när man skriver för offentlig sektor. Du lär dig att argumentera för dina idéer och hur du med enkla medel kan bli en bra argumentatör.

Du får konkret kunskap och praktiska råd om konsten att kommunicera och mötas på hjärnans villkor. Sist men inte minst tar vi upp den besvärliga stressen och ger dig metoder för att hantera och motverka stress på jobbet.

Ur innehållet:

LAGAR OCH REGLER I DET OFFENTLIGA

  • Vilka handlingar kan du lämna ut till allmänhet resp myndigheter?
  • Hur påverkar förvaltningslagen handläggningen av ärenden?

SKRIV LÄSVÄNLIGA OCH KORREKTA TEXTER FÖR OFFENTLIG VERKSAMHET

  • Konkreta tips och metoder för tydlig text som är skön att läsa
  • Att skriva för olika målgrupper

ARGUMENTERA RÄTT OCH FÅ GEHÖR FÖR DINA ÅSIKTER

  • Lär dig en oslagbar argumentationsmodell
  • Tekniker att behärska i spontana argumentationer

 KONSTEN ATT MÖTAS PÅ HJÄRNANS VILLKOR

  • Att skapa bra kommunikation och brobyggande möten
  • Konsten att ge värdefull återkoppling med feed back och feed forward-metoden

TA MAKTEN ÖVER DIN STRESS

  • Vad är stress och varför blir du stressad?
  • Hur du uppnår fokus i en miljö med många bollar i luften

OFFENTLIGHETSPRINCIP - ALLMÄNNA HANDLINGAR

  • Vad innebär offentlighetsprincipen?
  • Har jag rätt att uttala mig för media? 
  • Vad är en allmän handling?  
  • Hur kan offentlighetsprincipen begränsas?
  • Vad innebär sekretess? 
  • Vilka handlingar kan du lämna ut och till vem? 
  • Hur gör du om du anser att en handling inte ska utlämnas
  • Har utomstående rätt att läsa min mejl? 
  • Är mina filer på datorn offentliga?  
  • Har alla som arbetar på en myndighet rätt att ta del myndighetens handlingar? 

HANDLÄGGNING AV ÄRENDEN – FÖRVALTNINGSLAGEN

  • Grunderna för god förvaltning
  • Vad innebär myndigheternas serviceskyldighet?
  • Vilka allmänna krav finns på handläggning av ärenden? 
  • Vad innebär det att vara jävig?

____________________________________________________________________

SÅ SKRIVER DU LÄSVÄNLIGA OCH KORREKTA TEXTER FÖR OFFENTLIG VERKSAMHET

  • Snabbtitt på språklagen och DOS (lagen om tillgänglighet till digital offentlig service)
  • Klarspråksmetoden i tio punkter
  • Konkreta tips och metoder för tydlig text som är skön att läsa
  • Att skriva för olika målgrupper
  • Bättre samarbete med tydliga texter
  • Praktisk skrivövning

____________________________________________________________________

ARGUMENTERA RÄTT OCH FÅ GEHÖR FÖR DINA ÅSIKTER

Vi har alla tankar och idéer som vi vill att kollegan, chefen eller  andra ska lyssna till. Under föreläsningen lär du dig hur du kan tänka under en diskussion och hur du med enkla medel kan bli en duktig argumentatör!

  • Sanningen om de enda tre argumentationssätten
  • En oslagbar argumentationsmodell
  • Tekniker att behärska i spontana argumentationer
  • Hur behålla lugnet själv och hur gjuta olja på upprörda vågor
  • Tips kring hur du kan ”sälja in” ditt budskap

____________________________________________________________________

KONSTEN ATT MÖTAS PÅ HJÄRNANS VILLKOR

Jana Söderberg förklarar med konkret kunskap och råd samt med exempel från forskningen om konsten att kommunicera och mötas på hjärnans villkor.

  • Hur skapar man bra kommunikation och brobyggande möten?
  • Konsten att ge värdefull återkoppling med feed back och feed forward-metoden
  • Sändar- eller mottagarspråk - vad fungerar bäst och varför?
  • Att lösa konflikter och leda svåra samtal med hjälp av empatisk kommunikation
  • Emotionell distans och en god självkänsla för bättre möten

____________________________________________________________________

METODER FÖR ATT KUNNA HANTERA STRESSEN PÅ JOBBET

  • Vad är stress och varför blir du stressad?
  • Så fungerar hjärnan under stress
  • Signaler och mönster att hålla koll på
  • Därför fastnar du i mobilen när du är stressad
  • Effektiv återhämtning
  • Hur du uppnår fokus i en miljö med många bollar i luften
  • Strategier för att släppa jobbet när du kommer hem
  • Sömn och dess vikt i stresshantering

Utbildningen vänder sig till dig som är administratör, handläggare,
sekreterare, assistent m fl inom offentlig sektor.

Så här säger våra kursdeltagare:

Den var rakt igenom toppen, fantastiska föreläsningar. Bra hålltider genom båda dagarna. Alla föreläsare var toppen. Både intressanta och lärorika. Viktigt att få en boost, det var ju saker man fått till sig tidigare men påminnelser är kanon.
Bra och givande. Gav bra verktyg som man har användning för både i arbete och privat. Mycket bra föreläsare med intressanta ämnen.
Två jättebra dagar med intressanta och användbara föreläsningar. Nyttiga och bra ämnen. Väldigt bra lokaler och varierande fika, fanns något för alla. Ett plus att vi fick byta lokal för lunch. Gjorde gott att få en promenad vid lunchtid. Väldigt bra service från alla.

Deltagaravgift och tider

5.980 kr exkl moms. Lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation ingår.

Tider:
Dag 1: 9.30-16.30 | Dag 2: 9.00-15.00

Utbildningen går endast fysiskt, ej på distans.

Kurstillfällen

  • Stockholm (klassrumsutbildning)
  • 11 - 12 maj 2023
    F7 Konferens, Flemminggatan 7, centrala Stockholm