
Kundbemötandet är viktigt - varje gång!
Oavsett om du möter kunden i en timme eller bara några få sekunder så spelar varje möte roll! Vad är det som avgör om upplevelsen blir bra eller dålig? Hur viktigt är det att varje möte blir bra? Genom att utbilda dig i vad kundservice innebär i praktiken kan du lära dig hur du gör för att leverera ett kundbemötande i absoluta världsklass. Som servicegivare är det viktigt att du känner till vilka de viktiga grundstenarna i kundbemötande är och att du har rätt verktyg för att använda dessa kunskaper.
Svaret på den viktigaste frågan
Du behöver hitta svaret på den mesta viktiga frågan: vad tycker våra kunder är utmärkt service? Du behöver förstå era kunder och vad du måste göra för att kunna ge den där extra omtanken som kunden vill ha. Dessutom bör ni ha funderat igenom vad ni kan ge i form av service som konkurrenterna inte ger. Under en kurs i kundbemötande är fokuset inställt på att ge dig kunskaperna du behöver för att verkligen lyckas i servicerollen. Du lär dig vad service egentligen innebär, hur ditt sätt att ge service påverkar hela organisationen och hur du gör för att varje möte med kunden ska bli meningsfullt. Varje kundmöte räknas!
Låt kunden bli er ambassadör
En kund kan bli ett sändebud av högsta rang genom att bli en ambassadör för ert erbjudande. Genom att ni ger utmärkande god service, som fastnar i kundernas minne, kommer de att tala väl om er inför andra. På så sätt kan kunderna bli er reklampelare och viktiga ambassadör för era produkter/tjänster. På era axlar vilar då ansvaret att utveckla förmågan att ge service och få varje möte med kunden att bli meningsfullt.
Olika typer av kunder bemöts på olika sätt
Oavsett om din kund är en gäst, medlem, patient eller onlinebesökare är det viktigt att du som möter kunden inser vem det är du har framför dig, fysiskt eller online. Olika kunder bemöts på olika sätt. Till exempel hanterar du en potentiell kund annorlunda än en befintlig kund. En lojal och återkommande kund får ett annat bemötande än en som handlat en enda gång. Se därför till att du vet vilken kund du har att göra med. Det är även bra om ni som organisation har färdiga erbjudanden för olika typer av kunder. Då vet du exakt vad du kan erbjuda i olika lägen.
Vad innebär en kundresa?
En kundresa (Customer Journey) visar vilka kontaktytor ni har med kunderna, från första kontakt till köp. Det är nyttigt att göra en visuell karta över var i er organisation kunderna kommer i kontakt med er. Alla dessa kontaktytor bidrar till kundens upplevelse. Med hjälp av kartan får ni en överblick över vilka beröringspunkter som fungerar bra och var det finns utrymme till förbättring och förenkling.
Förstå kundens upplevelser
Sätt er in i kundens upplevelse av kontakterna med er organisation. Hur skulle ni uppleva bemötandet? Hur kan ni förstå och tydliggöra kundens upplevelse? Genom att avsätta tid för att verkligen se hela kundresan kommer ni att kunna förbättra kundupplevelsen markant. Dessutom är det ett bra sätt att få alla i organisationen att förstå kundens perspektiv och på så sätt forma en mer kundorienterad kultur.
Så här säger våra kursdeltagare:
Christer är en väldigt engagerad föreläsare och han ser till att han har med alla under föreläsningen. Hans driv, energi och kärlek till detta ämne smittar av sig. (Anpassad online-utbildning i kundservice)
Utbildningen klaffade perfekt med vad vi ville ha och vad vi håller på med just nu i förbättringsarbeten i supportfunktionen. Mycket bra och engagerad föreläsare. Mycket rolig och vi hade många roliga skratt. Var mycket pedagogisk och förklarade bra och engagerade oss i perfekt mängd. (Telefonbemötande)
Utbildningen var bra och kändes verkligen skräddarsydd för oss. Mycket matnyttigt, tänkvärt och användbart i vårt jobb. Proffsigt och det framgick tydligt att Christer var genuint intresserad av ämnet, bjöd på sig själv och var påläst om vad just vi håller på med. Bra pedagogik och omväxlande med övningar för oss deltagare. (Kundbemötande)
Anpassa en utbildning efter era förutsättningar
Vill ni lära er att ge kundservice som kunderna verkligen uppskattar och som gör att de återkommer? Boka då in en anpassad utbildning bara för er och få praktiska och direkt användbara kunskaper i service och bemötande.
Kontakta oss på info@hjartum.se för att få ett förslag till innehåll för er och en offert.
Vi erbjuder till exempel:
- korta föreläsningar under t ex en kick-off
- halv-dagsutbildningar med ett komprimerat innehåll
- en-dagsutbildningar med gott om tid för övningar
- två-dagarsupplägg med en dags utbildning och en dags coachning i mindre grupper
- mm
Så säger våra deltagare
"Toppen, väldigt engagerande! Många bra tips om hur man hanterar känslor och förhåller sig till andra. Jättebra att vi fick sitta i mindre grupper och prata, var bra att kunna diskutera de koncept som kom upp direkt."
Joanna, supporttekniker, InExchange (anpassad kundserviceutbildning)