Lär dig göra bokslut

Lära mig göra bokslut | Kurs i bokslutsarbete

GÖR BOKSLUTSARBETET OCH DEKLARATIONEN SJÄLV

Kan du lära dig att göra bokslut själv för ett aktiebolag? Självklart kan du det. Vill du gå den snabba vägen bokar du vår bokslutskurs. Även om du väljer att gå vår kurs i bokslut kan det vara bra att läsa på lite före. Här bjuder vi på en grundläggande genomgång av det viktigaste för att kunna göra bokslutsarbetet på egen hand.

Att förstå bokslut för aktiebolag

Om du först bekantar dig lite med hur ett bokslut fungerar är en utmärkt förberedelse inför en kurs i ämnet. Det ger dig en bra grund att utgå från. Du kan sedan lättare ta till dig mer detaljerad information under bokslutskursen.

Vad är ett bokslut?

Ett bokslut är en sammanställning av ett företags ekonomiska händelser under en specifik tidsperiod. Några viktiga aspekter är:

  • tidsperioden är vanligtvis ett räkenskapsår som omfattar tolv månader (det behöver inte följa kalenderåret)
  • bokslutet är obligatoriskt för ett aktiebolag (ett lagkrav) och en central del av den mer omfattande årsredovisningen
  • syftet med bokslutet är att ge en korrekt och rättvisande bild av företagets ekonomiska situation och resultat under tidsperioden
  • bokslutet är ett viktigt beslutsunderlag för ägare och andra intressenter, eftersom det ger insikter i företagets ekonomiska hälsa
  • Skatteverket har det som underlag för företagets inkomstdeklaration

Vad består bokslutet av?

Om du vill lära dig att göra bokslut behöver du veta vilka delar det består av. De främsta delarna är resultaträkningen och balansräkningen.

Lär dig förstå resultaträkningen

Resultaträkningen ger en överskådlig bild över ekonomin under det gångna året. Den visar vilka intäkter företaget har genererat och vilka kostnader det har haft under perioden. Genom att jämföra intäkterna med kostnaderna visar resultaträkningen om företaget har gått med vinst eller förlust. Intäkter minus kostnader = årets resultat (enkelt uttryckt, det finns lite fler aspekter).

Vad säger balansräkningen?

Balansräkningen är en statisk bild av ekonomin i företaget vid en specifik tidpunkt. I bokslutssammanhang är denna tidpunkt lika med bokslutsdagen, dvs sista dagen i perioden. Rapporten ger en ögonblicksbild av företagets ekonomiska ställning.

Skillnaden mellan balans- och resultaräkningen

När du vill lära dig att göra bokslut behöver du förstå vad som skiljer balans- och resultaträkningen från varandra. Balansräkningen visar endast vad företaget äger (tillgångar) och hur dessa tillgångar är finansierade (skulder).

Tillgångar

Tillgångar kan vara rena pengar i kassan eller ett konto på banken. Det är även kundfordringar, maskiner, byggnader och varulager. Tillgångarna ska alltid ska vara lika stora som eget kapital plus skulder.

Skulder

Skulderna representerar vad företaget är skyldigt andra. Här finns  till exempel skulder till leverantörer, banker eller Skatteverket.

Eget kapital

Eget kapital utgörs av de pengar ägarna lagt in i företaget plus ackumulerade vinster eller förluster från tidigare år. 

Så kan du lära dig att göra bokslut steg för steg

Bokslutsprocessen i praktiken blir grundligt förklarad under vår bokslutskurs. Här får du information om det övergripande tillvägagångssättet. I grunden handlar det om att säkerställa att alla ekonomiska transaktioner är korrekt registrerade. Att intäkter och kostnader matchas mot rätt räkenskapsår och att företagets tillgångar och skulder är värderade på ett korrekt sätt. Här finns regler att följa.

Bokslut steg 1 - samla information

När du ska lära dig att göra bokslut är det praktiskt att följa en stegvis process. Den börjar med att du samlar in all relevant information. Det innebär att alla affärshändelser måste vara korrekt bokförda under det aktuella räkenskapsåret. En affärshändelse kan vara en faktura, ett kvitto, en banktransaktion eller en löneutbetalning. Allt måste kontrolleras. Alla konton i bokföringssystemet måste stämma överens med saldon från bankkonton, kassa och register över kund- och leverantörsskulder.

Bokslut steg 2 - gör bokslutstransaktioner

Nästa steg innebär att du ska utföra bokslutsdispositioner. Dessa kallas även periodiseringar och justeringar. Syftet med dessa är att säkerställa att intäkter och kostnader redovisas i den period de faktiskt hör hemma. Det spelar ingen roll när betalningen skedde.

Förutbetalda och upplupna kostnader

Exempelvis ska kostnader som ni har betalat i förskott, men som avser nästa år, inte belasta det aktuella årets resultat. Denna typ av transaktioner kallas förutbetalda kostnader. På samma sätt kan ni ha kostnader som har uppkommit under året, men ännu inte fakturerats. Dessa kallas upplupna kostnader och ett exempel är semesterlöner. Dessa måste tas med i årets resultat.

Avskrivningar

Stora investeringar i exempelvis maskiner eller byggnader ska du inte kostnadsföra direkt. Kostnaderna ska istället spridas ut över deras ekonomiska livslängd. Du gör detta genom så kallade avskrivningar.

Andra bokslutsdispositioner

Om ni har ett varulager ska detta inventeras fysiskt. Värdet sätts enligt gällande redovisningsprinciper. Kunder som ännu inte betalat sina fakturor gör att ni har kundfordringar. Du behöver kontrollera deras värde för att säkerställa att inga obetalda fordringar felaktigt värderas högt.

Bokslut steg 3 - stäm av att det stämmer

En viktig del av att lära sig att göra bokslut är att göra avstämningar. När du har gjort alla bokslutsdispositioner måste du kontrollera att allt stämmer. Detta arbete innebär till exempel att stämma av att balansräkningen balanserar. Det medför också att kontrollera att resultaträkningen uppvisar en rimlig bild av årets ekonomiska prestation. Du behöver räkna fram nyckeltal och analysera dessa, för att få en djupare insikt i företagets finansiella situation.

Bokslut steg 4 - upprätta bokslutets handlingar

Nu har du kommit fram till ett avgörande steg i processen att lära dig göra bokslut; att upprätta bokslutshandlingarna. Dessa ligger till grund för dokumenten i årsredovisningen. Arbetet innebär att resultaträkning och balansräkning ska sammanställas enligt det regelverk som gäller. Här ingår även något som kallas noter och förvaltningsberättelse och även dessa har regler att följa. Om ni är ett mindre aktiebolag används oftast regelverket K2 för att skapa en förenklad årsredovisning.

Vad är noter och förvaltningsberättelse

I handlingarna till årsredovisningen för ett aktiebolag ingår även noter. Dessa är förklarande information till siffrorna i balans- och resultaträkningen. Här kan ni berätta om principer som ligger till grund för siffrorna. Förvaltningsberättelsen beskriver företagets verksamhet under året. Den ska innehålla viktiga händelser och ge en bild av företagets framtidsutsikter. Större aktiebolag inkluderar även en kassaflödesanalys.

Bokslut steg 5 - avrapportering och inlämning

Vi har nu kommit fram till det sista steget i att lära sig att genomföra ett bokslut. Årsredovisningen som du har upprättat måste formellt blir godkänd av företagets styrelse och därefter även av aktieägarna. Detta görs under bolagsstämman. När det är klart kan du skicka in den färdiga årsredovisningen till Bolagsverket.

Lär dig begreppen inom bokslutsarbetet

När du är i början av att lära dig göra bokslut rekommenderar vi att du avsätter tid för att verkligen förstå viktiga begrepp. Utan den kunskapen blir det svårt att förstå och genomföra bokslutsarbetet. Här är några centrala begrepp:

  • Verifikation - ett underlag för varje enskild affärshändelse, till exempel ett kvitto eller en faktura
  • Kontoplan - en strukturerad lista över alla konton i bokföringen. Här finns intäkter, kostnader, tillgångar och skulder sorterade
  • Periodisering - fördela ut intäkter och kostnader till rätt tidsperiod.
  • Avskrivning - fördela kostnaden för en tillgång över dess förväntade livslängd
  • Obeskattade reserver - en post i balansräkningen som representerar en uppskjuten skatteskuld
  • Eget kapital - den del av företagets tillgångar som tillhör ägarna
  • Skattemässiga justeringar - görs i syfte att beräkna skatt, utan att påverka den löpande bokföringen
  • Resultaträkning - visar företagets intäkter och kostnader och därmed dess vinst under perioden
  • Balansräkning - ger den ekonomiska ställningen vid en viss tidpunkt. Visar tillgångar, skulder och eget kapital

Grunderna gör det lättare att ta in bokslutskursen

Genom att ha en del grundläggande förståelse för vad bokslutet innebär är du väl förberedd för att ta dig an vår bokslutskurs. Du kommer att ha en tydligare bild av vad de olika momenten och begreppen innebär i praktiken.