Led din grupp i offentlig verksamhet
Att leda ett team i offentlig verksamhet innebär ett speciellt samhällsansvar. Du ansvarar för att din grupp bidrar till organisationens måluppfyllelse och ytterst medborgarnas krav på information och service. En ledarskapsutbildning kan visa dig vägen fram till ett team där alla vet vad som ska göras, vem som ska göra det och varför det är viktigt att det görs. Om du är en informell ledare rekommenderar vi utbildningen Att leda utan att vara chef.
Förutsättningar för ledare inom stat, kommun och region
En utbildning för ledare inom offentlig sektor behöver vara skräddarsydd för de unika förutsättningar och utmaningar som finns för er. Att leda team i offentlig verksamhet skiljer sig ofta från det privata näringslivet genom att det ställer högre krav på transparens, politisk lyhördhet, juridisk medvetenhet och förmågan att balansera effektivitet med medborgarperspektiv.
Viktiga områden för ledaren av offentligt verksamt team
Det finns många olika områden som är viktiga för den den offentliga ledaren. Bland annat behöver du ha förståelse för ledarens roll i en politiskt styrd organisation och hur det egna ledarskapet bidrar till samhällsnytta och medborgarnas bästa. Du ska även hantera er värdegrund och ta hänsyn till hur du som ledare lever och förmedlar den offentliga värdegrunden (demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt, effektivitet och service). Andra områden är:
- Att leda och motivera i en budgetstyrd miljö: Skapa engagemang och prestation trots eventuella resursbegränsningar.
- Hållbar arbetsmiljö: Förståelse för arbetsmiljöansvar och hur man förebygger stress och ohälsa i en ofta krävande miljö.
- Coachande förhållningssätt: Utveckla medarbetare, främja eget ansvar och bygga starka team.
- Förändringsledning i komplexa system: Hur man leder medarbetare genom nödvändiga förändringar med hög grad av engagemang.
- Självinsikt och stresshantering: Verktyg för att hantera personliga utmaningar och upprätthålla ett hållbart ledarskap.
- Kommunikation och konflikthantering: Anpassa kommunikationen till olika målgrupper och hantera konflikter konstruktivt.
- Beslutsfattande under osäkerhet: Utveckla förmågan att fatta välgrundade beslut under press och med ofullständig information.
Ta hänsyn till hjärnans mekanismer i ledarskapet
Neuroledarskap handlar om hjärnans grundmekanismer och hur dessa med konkreta verktyg kan påverkas. När du ska leda ett team i offentlig verksamhet behöver du förstå dessa mekanismer. Då har du stora möjligheter att öka motivation, arbetsglädje och personligt ansvarstagande i ditt team. En utbildning kan lära dig om:
- Hjärnans behov av tydliga visioner och målbilder
- Hjärnans genetiska kortsiktighet
- Hur du skapar ett klimat där människor känner sig motiverade att utveckla sin fulla potential
Skapa engagemang i teamet
Vilka faktorer finns som påverkar samspel och effektivitet i ett team som verkar i offentliga organisationer? Vilken roll spelar du som ledare? Genom rätt kunskaper förstår du hur du gör för att leda ditt team mot hög prestation och stort engagemang, utan att tumma på arbetsglädjen. Här är det viktigt att du kan hantera följande delar:
- Roller och relationsdynamiska processer
- Utveckla tillit och gemenskap i teamet
- Få gruppen att bli ett välfungerande team
- Konstruktiv feed-back-kultur
Utmärkande för att leda i offentlig verksamhet
Vad är utmärkande för att vara ledare inom offentlig verksamhet och vilka särskilda krav ställs på dig? Klart är att du behöver förhålla dig till speciella förutsättningar och ramar, som är avgörande för att du ska lyckas i uppdraget som ledare. Det kan till exempel handla om:
- Formalia och regelverk - skiljelinjer och gråzoner mellan politiker/tjänstemän, beslutsfattande/styrning, kunder/brukare
- Uppdrag och mandat - förvalta vs utveckla och förbättra verksamheten
- Fundament och innehåll i ledarrollen - omvärldsspanare, värderingsbärare, dirigent mm
Vad betyder neurokommunikation för ledarskapet?
Att leda med hjärnan är viktigt för att kunna leda team i offentlig verksamhet. Det gör att du förbättrar din kommunikationsförmåga och lär dig att tala på mottagarspråk. När du behärskar detta blir det lättare att nå fram till andra. Under en utbildning får du lära dig att hantera svåra kommunikationssituationer och får tillgång till konkreta verktyg som öppnar upp för lösningar. Du lär dig bland annat att forma det goda samtalet och att sälja in idéer och nå fram. Vidare får du kunskaper i att coacha andra till beteendeförändringar.
Hantera svårigheter i teamet
Även i de mest samspelta team kan det uppstå gnissel i maskineriet. Om du som ledare av en grupp i offentlig verksamhet lär dig att hantera situationen rätt, behöver det dock inte bli ett stort problem. En utbildning i ledarskap för offentliga ledare visar dig när du ska agera, hur du bäst agerar och hur du förebygger att det händer. Vi tittar på empatisk kommunikation som nyckel att nå fram i konfliktsituationer och om konsten att hålla emotionell distans.
Den offentliga ledarens hållbarhet
Som ledare inom stat, kommun eller region är det lätt att glömma bort att ta hand om dig själv så att du håller i längden. En ledarskapskurs ger dig kunskap om hur du långsiktigt vårdar din mentala hälsa och prestationsnivå i en tid som kännetecknas av snabb takt och komplexitet. Vi tittar till exempel på:
- Hantera stress och skapa en hållbar balans
- Att göra personliga bokslut
- Så får du emotionell kontroll i tillvaron
- Träna din kreativitet och minnesförmåga genom medveten närvaro