Leda team i offentlig verksamhet

Leda team i offentlig verksamhet

ATT VARA TEAMLEDARE I STAT, KOMMUN ELLER REGION

Led din grupp i offentlig verksamhet

Att leda ett team i offentlig verksamhet innebär ett speciellt samhällsansvar. Du ansvarar för att din grupp bidrar till organisationens måluppfyllelse och ytterst medborgarnas krav på information och service. En ledarskapsutbildning kan visa dig vägen fram till ett team där alla vet vad som ska göras, vem som ska göra det och varför det är viktigt att det görs. Om du är en informell ledare rekommenderar vi utbildningen Att leda utan att vara chef.

Förutsättningar för ledare inom stat, kommun och region

En utbildning för ledare inom offentlig sektor behöver vara skräddarsydd för de unika förutsättningar och utmaningar som finns för er. Att leda team i offentlig verksamhet skiljer sig ofta från det privata näringslivet genom att det ställer högre krav på transparens, politisk lyhördhet, juridisk medvetenhet och förmågan att balansera effektivitet med medborgarperspektiv.

Viktiga områden för ledaren av offentligt verksamt team

Det finns många olika områden som är viktiga för den den offentliga ledaren. Bland annat behöver du ha förståelse för ledarens roll i en politiskt styrd organisation och hur det egna ledarskapet bidrar till samhällsnytta och medborgarnas bästa. Du ska även hantera er värdegrund och ta hänsyn till hur du som ledare lever och förmedlar den offentliga värdegrunden (demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt, effektivitet och service). Andra områden är:

  • Att leda och motivera i en budgetstyrd miljö: Skapa engagemang och prestation trots eventuella resursbegränsningar.
  • Hållbar arbetsmiljö: Förståelse för arbetsmiljöansvar och hur man förebygger stress och ohälsa i en ofta krävande miljö.
  • Coachande förhållningssätt: Utveckla medarbetare, främja eget ansvar och bygga starka team.
  • Förändringsledning i komplexa system: Hur man leder medarbetare genom nödvändiga förändringar med hög grad av engagemang.
  • Självinsikt och stresshantering: Verktyg för att hantera personliga utmaningar och upprätthålla ett hållbart ledarskap.
  • Kommunikation och konflikthantering: Anpassa kommunikationen till olika målgrupper och hantera konflikter konstruktivt.
  • Beslutsfattande under osäkerhet: Utveckla förmågan att fatta välgrundade beslut under press och med ofullständig information.

Ta hänsyn till hjärnans mekanismer i ledarskapet

Neuroledarskap handlar om hjärnans grundmekanismer och hur dessa med konkreta verktyg kan påverkas. När du ska leda ett team i offentlig verksamhet behöver du förstå dessa mekanismer. Då har du stora möjligheter att öka motivation, arbetsglädje och personligt ansvarstagande i ditt team. En utbildning kan lära dig om:

  • Hjärnans behov av tydliga visioner och målbilder
  • Hjärnans genetiska kortsiktighet
  • Hur du skapar ett klimat där människor känner sig motiverade att utveckla sin fulla potential

Skapa engagemang i teamet

Vilka faktorer finns som påverkar samspel och effektivitet i ett team som verkar i offentliga organisationer? Vilken roll spelar du som ledare? Genom rätt kunskaper förstår du hur du gör för att leda ditt team mot hög prestation och stort engagemang, utan att tumma på arbetsglädjen. Här är det viktigt att du kan hantera följande delar:

  • Roller och relationsdynamiska processer
  • Utveckla tillit och gemenskap i teamet
  • Få gruppen att bli ett välfungerande team
  • Konstruktiv feed-back-kultur

Utmärkande för att leda i offentlig verksamhet

Vad är utmärkande för att vara ledare inom offentlig verksamhet och vilka särskilda krav ställs på dig? Klart är att du behöver förhålla dig till speciella förutsättningar och ramar, som är avgörande för att du ska lyckas i uppdraget som ledare. Det kan till exempel handla om:

  • Formalia och regelverk - skiljelinjer och gråzoner mellan politiker/tjänstemän, beslutsfattande/styrning, kunder/brukare
  • Uppdrag och mandat - förvalta vs utveckla och förbättra verksamheten
  • Fundament och innehåll i ledarrollen - omvärldsspanare, värderingsbärare, dirigent mm

Vad betyder neurokommunikation för ledarskapet?

Att leda med hjärnan är viktigt för att kunna leda team i offentlig verksamhet. Det gör att du förbättrar din kommunikationsförmåga och lär dig att tala på mottagarspråk. När du behärskar detta blir det lättare att nå fram till andra. Under en utbildning får du lära dig att hantera svåra kommunikationssituationer och får tillgång till konkreta verktyg som öppnar upp för lösningar. Du lär dig bland annat att forma det goda samtalet och att sälja in idéer och nå fram. Vidare får du kunskaper i att coacha andra till beteendeförändringar.

Hantera svårigheter i teamet

Även i de mest samspelta team kan det uppstå gnissel i maskineriet. Om du som ledare av en grupp i offentlig verksamhet lär dig att hantera situationen rätt, behöver det dock inte bli ett stort problem. En utbildning i ledarskap för offentliga ledare visar dig när du ska agera, hur du bäst agerar och hur du förebygger att det händer. Vi tittar på empatisk kommunikation som nyckel att nå fram i konfliktsituationer och om konsten att hålla emotionell distans. 

Den offentliga ledarens hållbarhet

Som ledare inom stat, kommun eller region är det lätt att glömma bort att ta hand om dig själv så att du håller i längden. En ledarskapskurs ger dig kunskap om hur du långsiktigt vårdar din mentala hälsa och prestationsnivå i en tid som kännetecknas av snabb takt och komplexitet. Vi tittar till exempel på:

  • Hantera stress och skapa en hållbar balans
  • Att göra personliga bokslut
  • Så får du emotionell kontroll i tillvaron
  • Träna din kreativitet och minnesförmåga genom medveten närvaro

Stärk ledarskapet av team i offentlig verksamhet

Stärk ditt ledarskap av en grupp som verkar i offentlig verksamhet genom praktiska verktyg, ökad självinsikt och strategier för att leda i en komplex och regelstyrd miljö. Någon av våra ledarskapsutbildningar ger dig nyttiga och relevanta lärdomar. Du kan bland annat lära dig om:

  • Självledarskap och personlig utveckling - Vem är jag som ledare?
  • Kommunikation och feedback - Tydlig och empatisk kommunikation, även vid svåra samtal
  • Att leda i förändring och utveckling - Förändringsledning i offentlig verksamhet och att skapa engagemang i förändringsprocesser
  • Leda för en hållbar arbetsmiljö - Hantera konflikter i team, känna till lagar och chefens ansvar

Kärnan i det offentliga ledarskapet

Något av det viktigaste för en ledare i offentlig verksamhet, när det kommer till själva ledarskapet, är förmågan att balansera det dubbla uppdraget. Å ena sidan ska du leda ett team i offentlig verksamhet och skapa effektivitet, och å andra sidan navigera i en politiskt styrd organisation med ett tydligt samhällsuppdrag. Ta gärna en utbildning till hjälp för att få en bra bas att stå på i ditt uppdrag som ledare. Målet är att du ska kunna skapa motiverade, effektiva och välfungerande team.