Vad innebär coachning?

Vad innebär coachning?

VIKTIGA ASPEKTER AV COACHNING

Vad innebär coachning?

Coachning är en systematisk ledarskapsmetod, som syftar till att hjälpa en individ att nå sin fulla potential, övervinna hinder och uppnå uppsatta mål. Processen är framåtblickande och fokuserar på att frigöra personliga och professionella resurser. Du som utövar ett coachande ledarskap ska guida, snarare än att ge direkta råd eller presentera färdiga lösningar. Coachning bygger på att varje individ redan har en stor del av svaren och dessutom förmågan att lösa sina egna utmaningar.

Vilken är din roll som coach?

Att vara coach för en medarbetare innebär att du ska underlätta processen fram till målet. Du ska inte vara en expert på dennes specifika problemområde, utan kunnig inom själva coachningsprocessen. Genom att ställa öppna frågor, vara en aktiv lyssnare och ge utmanande men stödjande feedback, hjälper coachen klienten att tydliggöra sina mål. 

Ta reda på vad medarbetaren vill uppnå

Vad vill individen du ska coacha uppnå? Din roll som coach är att öka personens självinsikt. Vilka styrkor, värderingar och begränsande föreställningar påverkar? Utforska olika perspektiv och titta på situationer från nya vinklar. Ta fram en överskådlig handlingsplan med konkreta steg för att nå målen.

Coachande ledarskap ska öka motivationen

En viktig del i beskrivningen av vad coachning innebär är att kunna öka motivation och ansvarstagande. Du ska hjälpa individen att hitta sin egen drivkraft att agera och ta ansvar för sina val. Coachning bygger på en förtroendefull relation. Ledorden är respekt, sekretess och en icke-dömande attityd. Detta är grundläggande. Målet är alltid att stärka individens egen förmåga att navigera, fatta beslut och lyckas på egen hand.

Vad innebär coachning konkret?

Karin visste att som chef ska hon inte bara dela ut arbetsuppgifter, hon ska även coacha medarbetares potential. Som chef för utvecklingsteamet hade hon länge sett Arans engagemang och skarpa analytiska förmåga. Aran, å sin sida, hade uttryckt en önskan om att växa in i en projektledarroll, men var osäker på om han skulle klara uppgiften. Här såg Karin sin chans att tillämpa sitt coachande ledarskap.

Forma en struktur i kommunikationen

Istället för att bara tilldela Aran ett projekt och förvänta sig att han skulle klara det, inledde Karin en strukturerad dialog. Deras första möte började inte med en kravspecifikation, utan med frågor. "Vad är det som lockar dig med projektledarrollen, Aran?" frågade Karin. "Vilka styrkor hos dig tror du kommer att vara mest värdefulla, och vilka områden känner du dig osäker på?" Aran funderade, och samtalet hjälpte honom att själv formulera en tydligare bild av sitt mål.

Bli guiden som gör vägen synlig

Karin agerade inte som en lärare, utan som en guide. Hon gav Aran ett mindre, men viktigt, internt projekt att ansvara för. Hon tydliggjorde att hon fanns där som ett stöd, inte för att detaljstyra. "Mitt jobb är att hjälpa dig att hitta dina egna svar," förklarade hon. "Vad är ditt första steg? Vad kan bli ett hinder, och hur kan du överkomma det?" Hon utmanade honom att tänka kritiskt och hitta egna lösningar, snarare än att servera dem.

Kontinuerliga möten leder framåt

Vecka efter vecka möttes de. Karin lyssnade aktivt när Aran beskrev framsteg och utmaningar. När Aran stötte på ett problem, frågade Karin: "Vad har du redan provat? Vilka alternativ ser du? Vem i ditt nätverk skulle kunna ge dig insikt?" Hon fokuserade på att bygga Arans egen förmåga att hantera situationen. Hon gav specifik och konstruktiv feedback, ofta i form av observationer. "Jag märkte att mötet drog ut på tiden när agendan inte var helt tydlig. Hur kan du säkerställa att agendan fungerar som ett effektivt verktyg nästa gång?"

Självförtroendet ökar steg för steg

Aran växte synbart. Han började ta mer initiativ, lösa konflikter inom teamet med större självsäkerhet och kommunicera projektets status med en ny klarhet. Hans självförtroende ökade för varje framgång. Även när det uppstod motgångar, kunde han med Karins coachning reflektera över situationen och lära av den. Visst blev det bakslag ibland, men med hjälp av coachningen kom han över hindren.

Coachningens resultat

När det lilla projektet var framgångsrikt avslutat, var Arans transformation tydlig. Han hade inte bara levererat ett bra resultat, han hade också utvecklat en djupare förståelse för projektledningens alla delar. Och viktigast av allt, han trodde på sin egen kapacitet som ledare. Karins coachande ledarskap hade dels hjälpt Aran att nå sitt mål att bli projektledare, dels hade det förvandlat honom till en självständig, kompetent och motiverad projektledare.

Coachningens betydelse för coachen

För Karin var coachningen av Aran långt mer än en metod för att utveckla en enskild medarbetare. Det var en demonstration och en förstärkning av hennes egen ledarfilosofi. Hennes coachande ledarskap gav ringar på vattnet genom hela hennes arbete och ledde fram till att ledningen fick upp ögonen för hennes sätt att leda fram mot målet.

Coachen har inte svaren

För det första bekräftade det Karins övertygelse om att ledarskap inte handlar om att ha alla svar. Det innebär istället att ställa de rätta frågorna. Genom att se Aran växa framför sina ögon fick Karin en konkret bekräftelse på att hennes coachande förhållningssätt var effektivt och hållbart. Hon behöver inte använda direkta instruktioner, utan kunde luta sig mot Arans förmåga till självinsikt och egna lösninga. Det stärkte hennes tilltro till medarbetarnas förmåga att själva hitta vägen, vilket i sin tur gjorde henne till en mer trygg och mindre detaljstyrande ledare.

Den som coachar frigör tid

En annan innebörd av coachning är att det frigjorde Karins egen tid och energi. Genom att delegera ansvar och coacha Aran till självständighet, skapade Karin utrymme för sig själv. Hon fick tid att fokusera på mer strategiska uppgifter och övergripande teamutveckling. Hon insåg att varje gång hon coachade en medarbetare till att lösa ett problem själv, investerade hon i teamets samlade kompetens. Det i sin tur minskade behovet av att hon personligen skulle intervenera i varje liten fråga.

Utveckla en kultur av tillit

Dessutom förstärkte Karins coachande stil teamets kultur. När övriga medlemmar såg Arans utveckling och den tillit Karin visade honom, inspirerades även de. Det skickade en tydlig signal om att individuellt ansvarstagande, proaktivitet och personlig utveckling uppmuntrades och värderades högt. Detta bidrog till en miljö där fler vågade ta initiativ och där kunskapsdelning blev naturligare.

Även coachen blir belönad

Slutligen gav det Karin en djupare tillfredsställelse. Att se en medarbetare blomma ut, övervinna hinder och nå sitt mål med hjälp av hennes coachning, var en oerhört belönande upplevelse. Det handlade inte bara om att uppnå affärsmål, utan också om den mänskliga aspekten av ledarskap – att bidra till andras framgång och välmående. För Karin var coachningen av Aran ett bevis på att det mest kraftfulla ledarskapet byggs på relationer, tillit och en genuin tro på människors potential.

Att coacha ett team

Att coacha ett team handlar om att vägleda gruppen till att själv hitta lösningar och uppnå gemensamma mål. Det innebär att skapa en miljö där teammedlemmarna känner sig trygga att bidra, ta ansvar och utvecklas tillsammans som grupp.

För att coacha ett team effektivt behöver du:

  • Tydliggöra gemensamma mål och visioner. Säkerställ att alla förstår vart teamet är på väg och varför.
  • Ställa öppna frågor som uppmuntrar teamet att reflektera, analysera och brainstorma fram egna lösningar på utmaningar. Exempel: "Hur skulle vi kunna tackla det här problemet?" eller "Vilka resurser har vi att tillgå här?"
  • Vara närvarande och lyssna både på vad som sägs, och det som döljer sig mellan raderna. Försök att förstå teamets dynamik och även de individuella perspektiven.
  • Uppmuntra teammedlemmarna att samarbeta, dela kunskap och ta eget ansvar för gruppens framsteg.
  • Ge konstruktiv feedback. Fokusera på teamets prestationer och processer, och erbjud återkoppling som hjälper gruppen att lära och växa tillsammans.
  • Fira framgångar och lär av misslyckanden. Uppmärksamma teamets framsteg och använd misstag som tillfällen för gemensam reflektion och lärande.