Få stöd i din utveckling som ledare
En ledarskapsutbildning lär dig om ansvarsförhållande, delegering, teamutveckling och personlig effektivitet. Den utvecklar ditt synsätt på ledarskapet och ger dig praktiska lärdomar om hur du leder ditt team. Bland annat får du insikter i vilket ansvar du förväntas ta och lär dig att väga det mot det ansvar du formellt sett har. Dessa två är inte alltid desamma.
Vad en ledarskapsutbildning lär dig om ansvar
Genom delegering kan cheferna runt omkring dig överlåta ansvar på dig. Se till att dessa ansvarsområden sätts på pränt. Det ska tydligt framgå vad du kan fatta beslut om och vad du inte kan fatta självständiga beslut om. Som ett stöd för dig att våga ställa krav kan en ledarskapsutbildning lära dig om just denna problematik.
Ansvarsfällor
Du får lärdomar om hur det är att leda både med och utan formell chefstitel. Då får du en mycket bra grund att stå på och slipper trilla i vanliga fällor. En sådan fälla kan vara att du har ansvar för att en arbetsuppgift utförs, men du har inte rätt att rekrytera personal till arbetsuppgiften. Då är det viktigt att du lyfter detta dilemma med den chef som har rätten att anlita personal.
Vad en ledarskapskurs lär dig om informellt ansvar
Ibland kan din roll som ledare innebära att du inte har någon formell chefstitel. Det är vanligt att till exempel projektledare och arbetsledare saknar chefens mandat, men har stort ledningsansvar. Det kan således finnas krav på dig att ta hand om vissa bitar som tangerar på ett chefskap.
Få modet att ta på dig ledarrollen
Exempel på sådana områden är arbetsfördelning, medarbetarsamtal och ledighetsansökningar. Det kan även handla om att du förväntas lösa problem och konflikter, även om det egentligen är chefens bord. En bra ledarskapsutbildning lär dig vilka rättigheter och skyldigheter du har. Du får insikter och lärdomar som behövs för att bli en effektiv och modig ledare, även om du inte har det formella ansvaret.
Vad en utbildning för ledare lär dig om delegering
Att lära sig att delegera rätt och enkelt är en viktig del av en ledarskapsutbildning. Att vara ny som ledare kan göra att det är svårt och kanske till och med obekvämt att delegera uppgifter. Speciellt till tidigare kollegor. Men du måste lära dig att låta andra ta sitt ansvar genom att lämna över arbetsuppgifter. Om du inte gör det riskerar din arbetsbelastning att bli alltför stor.
Släpp kontrollen
En viktig av en ledarskapskurs är att får du insikt om att du varken behöver eller kan kontrollera allt som händer. Det går utmärkt att låta andra ta sin del av arbetsuppgifter. Detta kan kännas jobbigt på många sätt. Dels vet du inte hur arbetet blir utfört, dels riskerar du att någon annan faktiskt gör ett bättre jobb än du själv. Men en stark ledare vågar släppa kontrollbehovet och vågar även låta andra visa vad de går för.
Vad en ledarskapsutbildning lär dig om effektivitet
Personlig effektivitet är ett område som passar alla ledare, på alla nivåer. Under en utbildning för ledare ingår det att du lär dig att använda din tid på ett optimalt sätt. Det är nästan ett måste i din ledarutveckling. Som ledare kommer du att märka att många sliter och drar i dig och kräver din uppmärksamhet. Att du då blir så effektiv som möjligt är viktigt för att du ska både ska hinna med allt och må bra.
Hantera den dagliga verksamheten optimalt
Du kommer inte bara att arbetsleda och motivera din grupp. Du kommer även att gå på möten, själv leda möten, hålla dig underrättad om regler och praxis och dessutom vara direkt involverad i den dagliga verksamheten. Mejl kommer i strida strömmar. Telefonen kommer att ringa och personer kommer att komma in till ditt kontor för att prata. Verksamheten står aldrig stilla, men du kan bidra till att kontrollera den, om du lär dig mer om personlig effektivitet.
Vad en kurs i ledarskap lär dig om beslutsfattande
Ledarskap och beslutsfattande går hand i hand. Du måste ha modet och viljan att fatta beslut, även obekväma sådana. Ibland krävs även mod för att motstå kraven på alltför snabba beslut, när du instinktivt känner att frågan måste beredas ytterligare för att slutresultatet ska bli bra. En ledarskapsutbildning lär dig skillnaden mellan att kunna fatta snabba beslut när det krävs och att fatta snabba men dåligt underbyggda beslut.
Konsekvenserna av dåliga beslut
Följderna av dåliga beslut faller alltid tillbaka på dig. Därför är det viktigt att du som beslutsfattare har bra på fötterna. Att i efterhand säga att du inte hade tid att tänka efter verkar inte förtroendeingivande. Sådana uttalanden undergräver din trovärdighet som ledare. Utbilda dig därför i konsten att ta beslut som du sedan kan stå för.
Vad utbildningar för ledare lär dig om coaching
En ledarskapsutbildning innehåller i stort sett alltid ett avsnitt om coachning. Detta beror på att coachning är ett mycket effektivt och pedagogiskt sätt att föra medarbetaren framåt. När du lärt dig vad ett coachande ledarskap innebär förstår du att det handlar om att sätta din medarbetare vid rodret till sin egen utveckling. Din uppgift som coach är huvudsakligen att lyssna till medarbetaren, ge relevant feedback, ställa frågor som leder i rätt riktning samt stimulera till förändring genom sporrande uppgifter.
Förstå medarbetarens mål
Vad en ledarskapsutbildning lär dig om att coacha kommer att hjälpa dig förstå själva kärnan i detta sätt att leda. Det är viktigt att du verkligen lär känna medarbetaren och sätter dig in i vad han eller hon vill åstadkomma. Först då kan du vara det bollplank som coachen ska vara. Att du verkligen lär dig om den inkännande och lyssnade delen är därför mycket viktig. På så sätt övar du upp din förmåga att lyssna och lär dig att stanna upp och ta till dig av medarbetarens information.
Få in nya vanor
Ett sätt att agera i ditt coachande ledarskap är att ge den du coachar uppgifter och uppdrag för att på så sätt öva in nya vanor. Bara genom att våga prova att göra saker på ett nytt sätt kan öppna dörrarna för ett nytt sätt att se på saker och ting. Kom ihåg att det är kärnan i coachning, att medarbetaren själv ska komma framåt. Du ska vara lotsen och den som hela tiden ser till att spåret mot målgången följs.
Vad en ledarskapsutbildning lär dig om feedback
Återkoppling och feedback löper som en röd tråd genom en ledarskapsutbildning. Hur gör du för att ge bra och konstruktiv återkoppling till dina medarbetare? I ditt arbete som ledare kommer det att bli perioder som är jobbiga och mödosamma för både dig och ditt team, framför allt i samband med omstruktureringar.
Lyssna, lär och led
Förändring är inte alltid lätt att ta till sig för medarbetare. Du som ledare måste förstå att det kan kräva mycket av indivden och av gruppen. Ni kanske måste våga pröva okända vägar och utsätta er för uppgifter som kan kännas obekväma och besvärliga. Den egna komfortzonen är svår att ta sig ur, det är ju lättare att göra som man alltid har gjort. Här blir din uppgift som ledare mycket viktig. Lyssna på medarbetarna och ta till dig av feedbacken.
Vad en utbildning lär dig om samtal
Ledaren behöver bra kunskaper om vilka frågor du kan, får och bör ställa för att ditt ledarskap ska lotsa teamet mot era mål. Samtalen du håller med din personal kan vara både snåriga och jobbiga. De kan innebära att du måste balansera på en skör tråd, för att inte tippa samtalet åt fel håll.
Håll fokus på syftet
Vad är meningen med samtalet? Vad behöver ni komma fram till? Att du som ledare har fokuset inställt på samtalets syfte är av stor betydelse för att det ska leda framåt. Se till att både du och medarbetaren är med på samma tåg och behåller skärpan på målet med ert möte.
Låt det positiva lysa igenom
Uppmuntra genom att peka på det positiva som kommer i samband med att ni kommer överens. Poängtera att om ni fortsätter som förut så blir också allting precis som förut och det var ju inte meningen. Avsikten med medarbetarsamtal är att gå framåt och uppåt, inte i sidled. Det låter enkelt men det behöver lyftas fram och påminnas om, igen och igen.